Zeszyty naukowe
Autor: Monika Znojek 201
Strony: 201-214
pdf full text

The aim of this study is to identify the internal factors of the functioning of the entities of the cultural and creative industries (CCI), which may have a negative impact on the process of internationalization. Article is divided into two parts. The first one is the identification of resources of the organization based on the analysis of literature. The second is the analysis of the cultural and creative entities’ resources based on existing research in the field of cultural and creative entrepreneurship, mainly on a national scale. The second part is divided into two segments: the tangible resources and intangible resources. The analysis showed that resources of CCI organizations are insufficient to attempting to expand into international markets. A particular problem is the inadequate financial resources and lack of knowledge and skills of representatives of the sector. Identification of the problems may form the basis for the development strategy of CCI entities, which aims to expand into international markets.

Problemy internacjonalizacji podmiotów sektora kultury i kreatywnego – podejście zasobowe

Celem niniejszego opracowania jest rozpoznanie wewnętrznych czynników funkcjonowania podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych (SKK), które mogą wywierać negatywny wpływ na proces internacjonalizacji. Artykuł podzielono na dwie części. Pierwsza to identyfikacja zasobów organizacji na podstawie przeglądu literatury przedmiotu. Druga to analiza wyróżnionych zasobów w podmiotach sektora kultury i kreatywnego, dokonana na bazie dotychczasowych badań z zakresu przedsiębiorczości kulturowej i kreatywnej, głównie o zasięgu krajowym. Część drugą podzielono na dwa segmenty: zasoby materialne oraz zasoby niematerialne. Analiza wykazała, że zasoby organizacji SKK są niewystarczające do podejmowania próby ekspansji na rynki międzynarodowe. Szczególnym problemem są niewystarczające zasoby finansowe oraz niedobory w wiedzy i umiejętnościach przedstawicieli analizowanego sektora. Identyfikacja wykazanych w artykule problemów może stanowić podstawę do opracowania strategii rozwoju kreatywnego podmiotu, którego celem jest rozszerzenie działalności na rynki międzynarodowe.