Z dniem 1 października 2019 r. Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania zmienił nazwę na Wydział Ekonomii, Finansów i Zarządzania.
Aktualna strona Wydziału Ekonomii, Finansów i Zarządzania »
Wydział Nauk Ekonomicznych
i Zarządzania
ul. Mickiewicza 64
71-101 Szczecin
tel. (+48) 91 444 1801
Polska Przeprawa Stulecia to projekt mający na celu pokonanie wpław Kanału Catalina oraz Jeziora Tahoe. Kanał Catalina zwany też kanałem La Manche Ameryki to ponad 33km pływania w zimnych wodach Pacyfiku. Jes to też jedna z najbardziej popularnych przepraw długodystansowych na świecie, wchodząca w skład Korony Oceanów (pływacki odpowiednik Korony Ziemi realizowanej przez wspinaczy). Przeprawa przez Jezioro Tahoe to zaś kolejny krok do zdobycia Korony Jezior Świata Bogusława Ogrodnika.

Projekt jest również charytatywnym przedsięwzięciem, ponieważ każdą przepłyniętą milę dedykowaliśmy Ignacemu Pianko z fundacji „Słoneczko".

 „Polska Przeprawa Stulecia" to nie tylko zwykła przeprawa i spełnienie pływackich marzeń, ale wyróżnienie Naszego kraju w sportowym klimacie z okazji 100-tnej rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości.

17-18.08.2018  Bogusław Ogrodnik przepłynął wpław Jezioro Tahoe spędzając w wodzie ponad 24h i pokonując dystans ok. 34km.

W dniach 27-28 sierpnia razem z Aleksandrą bednarek pokonałyśmy wpław 34km zimnych wód Kanału Catalina.

Bezpośrednie przygotowania do przepłynięcia zaczęły się już w niedzielę późnym wieczorem, kiedy poznaliśmy kapitana łodzi oraz jego załogę. Po zameldowaniu się poszliśmy spać, abyśmy byli wypoczęci na drugi dzień. W Poniedziałek 27 sierpnia ok. godziny 5 rano odbyła się odprawa dla wszystkich uczestników, to znaczy: zawodniczek, supportu, obserwatorów i kajakarza. Wypełniliśmy kilka formalności oraz obserwatorzy przedstawili nam zasady płynięcia. Ok Godz. 6.56  jako pierwsza startowała Ola Bednarek. Pokonała trasę z lądu na wyspę w czasie 12 godz. 7 min 32 sek. Po kilku godzinach odpoczynku przy wyspie rozpoczęliśmy przygotowania do mojej przeprawy z wyspy na ląd. Według złotych zasad Kanału La Manche zawodniczki mogą  być ubrane w kostium bez nogawek i bez rękawów jak również z materiału, który nie zwiększa wyporności oraz nie utrzymuje temperatury ciała. Do tego dozwolony jest jeden czepek, okularki i zatyczki do uszu. Pływacy mogą być posmarowani lanoliną, wazeliną lub inną mieszanką tłuszczy odpornych na wodę i zapobiegających obtarciom podczas pływania. Ze względu na pływanie w ciemności musiałam mieć założoną lampkę przy okularkach i drugą na biodrach. Ja swój start oficjalnie zaczęłam o godzinie 21.57. Z jednej strony asekurowała mnie łódź, a z drugiej kajakarz. Łódź była bardzo duża, więc jedzenie i napoje podawano mi z kajaka.  W moim przypadku, im więcej miałam przepłyniętych kilometrów, tym woda stawała się chłodniejsza. Od początku płynęło mi się dobrze. Miałam drobne problemy z czepkiem i okularkami, więc musiałam się zatrzymać kilka razy i poprawić sprzęt. Po 20 km zaczęłam coraz bardziej odczuwać zimną wodę. Przez ostatnie 5 km płynięcia marzyłam o słońcu, ponieważ czułam się przemarznięta.  Aby się ogrzać musiałam mocniej płynąć, przy czym pomagały mi jeszcze podawane ciepłe napoje. Na ok 400 m przed metą dołączyła do mnie Ola Bednarek. Według przepisów nie mogła mnie dotknąć, ani wyprzedzić. Po 10h 19min 15sek płynięcia wyszłam na suchy ląd z podniesionymi rękami tak jak nakazuje regulamin. Nareszcie mogłam w pełni cieszyć się z przepłynięcia całego dystansu i tym samym zakończenia Polskiej Przeprawy Stulecia ze 100% sukcesem.  Jak również zapisałam się w historii jako pierwsza polka, która pokonała Kanał Catalina z wyspy na ląd.

Przede mną trochę odpoczynku i przygotowania do sezonu zimowego. W marcu 2019 roku wystartuję na Mistrzostwach Świata Ice Swimming, które odbędą się w Murmańsku. Podczas tej imprezy nie tylko będę walczyć o jak najlepszy wynik, ale również będę starać się o dołączenie pływania w lodowatej wodzie do konkurencji Zimowych Igrzysk Olimpijskich.

Jak do nas trafić


mapa wneiz